Thursday, June 16, 2011

Judith Herzberg - Rooster

Toevallig las ik zojuist het volgende gedicht. Ik kan het niet helpen, maar ik vind het nogal passen bij de discussie rond het aanstaande verbod op koosjer slachten. Misschien komt dat wel doordat ik dezer dagen net (met veel plezier en instemming) een boekje van Maarten van Rossem over populisme lees, of door online commentaren zoals dit, van ene 'Henk' uit Beekbergen: "Als de moslims en joden problemen hebben met ritueel slachten moeten ze maar fijn terug gaan naar die achterlijke landen waar ze vandaan komen of waar het wel is toegestaan. Lost hier een heel hoop problemen op". Ja, ja, het mag allemaal maar. En dat onder het mom van dierenliefde.

Rooster - Judith Herzberg

Angst wordt het vroegste wakker. Wekt dan
verstand en plannen voor de dag,
die dekken hem nog even toe. Waarom
kan kalmte niet eens eerder opstaan, of
het verheugen, waarom is angst zo onbeheerst
zo ijverig?
               Juf juf ik was het eerst.
Ja hoor dat heeft de juf gemerkt. Ga nou maar
rustig naar je plaats en praat niet voor je beurt.
Vanmiddag, bij geschiedenis, mag je
alles vertellen wat je weet, wat vroeger
is gebeurd.

1 comment:

Shoshana van Tijn said...

Ook ik heb met onsteltenis gezien hoeveel commentaren er in de trant van "Henk" zijn. Het gedicht past volkomen bij het gevoel dat in je opkomt als je die commentaren leest. Een gevoel van: Deja vu, al ben ik "van na de oorlog".