Saturday, October 01, 2011

Fransman & Schlijper (&Corrie) - Amsterdam & Tel Aviv (&Gaza)

Net als Rob Fransman kijk ik ook regelmatig op de prachtige website van Thomas Schlijper. Als ik naar zijn foto's uit Amsterdam kijk voel ik soms een vreemde mix van jaloezie en heimwee. Mijn band met Nederland is vooral gebaseerd op mijn naaste familie, de taal, en het eten, maar wanneer men mij vraagt wat ik vooral mis in Israel dan zeg ik vaak "Een stad als Amsterdam".

In zijn laatste posting post Rob een door Thomas Schlijper gemaakte foto van een meisje dat middenin Tel Aviv een Palestijnse vlag vasthoudt. Volgens Rob - terecht - een bewijs dat Israel (ondanks alles) nog steeds de enige democratie in de regio is. Fransman schrijft "...als iemand me een foto stuurt van een meisje met een Israelische vlag in het centrum van een hoofdstad (*) in een Arabisch land ben ik bereid om mijn mening te veranderen." Ik neem aan dat deze foto (van Rachel Corrie die met een van woede en haat vertrokken gezicht  midden in Gaza een Israelische 'vlag' verbrandt) hem niet van mening zal doen veranderen, al voldoet het plaatje ogenschijnlijk aan zijn criteria.

(*) Ik hoop dat Rob Fransman niet van mening is dat Tel Aviv de hoofdstad van Israel is :-) Hoe links ik ook ben, ik zie geen enkele reden waarom (West) Jeruzalem niet de hoofdstad van Israel kan zijn, net zo min als ik er een probleem mee zou hebben als Oost-Jeruzalem de hoofdstad van een Palestijnse staat wordt.

1 comment:

Bert said...

You don't have to blame me, but you can, of course. I couldn't care less about the accusations of any anonymous armchair 'supporter' of this or that side to the conflict. Personally, I think that Israel's worst enemies today can be found among ourselves, and I am not talking about the hardly existent Israeli Left. The fake dreams of the natio-religious right are the main factor that will one day help our enemies on the outside realize the destruction of Israel as a Jewish, more or less democratic state. Settlers, Shas, Hamas, rightwing Russian immigrants, etc. all work hand in hand, often unconsciously working towards the same goals, for different reasons. A separation of two states (and separation of synagogue and state) would be much more in Israel's interest than another provocative building permit for few hundred or thousand housing units across the Green Line.