Saturday, December 10, 2011

Waar zijn leven en laten leven gebleven?

Lees dit artikel eens, met sommige feedbacks. De lomperigheid en het onvermogen om zich met 'de ander' te identificeren druipen van zowel het artikel als van de commentaren af. Als ik dergelijke dingen lees vraag ik me weleens af of in Nederland vandaag de dag de PVV als fenomeen slechts een uitvloeisel of symptoom is van de intolerantie en de roep-maar-wat-je-op-je-hart-hebt-mentaliteit die in de Lage Landen al jaren gemeengoed lijken te zijn. Of zijn dat gebrek aan verdraagzaamheid en empathie en die lompheid door het harde werk van Wilders en zijn kameraden de laatste jaren enorm versterkt, en zijn ze eerder het gevolg dan de oorzaak van Geert de Grote's succes? Een soort kip-en-het-ei vraag, dus. Ik heb de donkerbruine indruk dat werkelijke tolerantie en medeleven in Nederland tegenwoordig twee wassen neuzen zijn, en dat hufterig-, kortzichtig- en onverdraagzaamheid koning zijn geworden in Holland. Ik zou haast de indruk krijgen dat veel Israeliers toleranter zijn dan de gemiddelde Nederlander. En dat bedoel ik niet als een compliment voor Israel.  Het is zo jammer, want Nederland is (ondanks alles, nog steeds) toch echt een heerlijk land.

No comments: