Saturday, April 28, 2012

Goed/Fout (vervolg)



Op de website van de Volkskrant kwam ik twee columns tegen met de inhoud waarvan ik het roerend eens ben. Lees deze columns - van VK-columniste Amanda Kluveld en NIOD-onderzoeker Bram Enning - en u zult snappen waarom. Met name toen ik het stuk van mevrouw Kluveld las moest ik denken aan de metafoor - die ik ooit eens, vraag me niet waar of wanneer, gehoord heb - van Joden als de kanariepietjes in een mijnschacht: zonder organisaties als het CIDI en het Auschwitz Comite zou men in Nederland qua historisch besef overgeleverd zijn aan vage geesten als de mensen van het 4/5 Mei Comite of de door Kluveld geciteerde rector van een scholengemeenschap in Venlo. Als je daders maar al te gemakkelijk als slachtoffers neer wilt zetten en dus de grenzen tussen daders en slachtoffers bewust wilt doen vervagen (behalve, inderdaad, waar het Israel en de Palestijnen betreft), moet je niet gek opkijken wanneer de gemiddelde Henk of Ingrid of Nine of Siebe niet echt geduld of belangstelling meer heeft voor mensen die beestjes nog gewoon bij hun naam willen noemen en/of aan de bel trekken wanneer ze onrecht (denken te) zien.

No comments: