Saturday, April 21, 2012

Via via via




Deze prachtige foto van het interieur van de Uilenburgersjoel in Amsterdam kwam ik tegen op het weblog van mijn virtuele vriend en mede-blogger Rob Fransman. Als je bij hem langs surft, lees dan ook de mooie, interessante en ontroerende hesped van Hans Knoop voor zijn goede vriend Gerry Mok z"l. Ik zie me nog in de leeszaal van de VU-bibliotheek op de 13e verdieping zitten, het NIW en de dunpapieren internationale versie van de Jerusalem Post doorbladeren. Ik las G. Philip Mok's columns altijd met veel belangstelling, al was ik het - net als Rob, als ik het goed begrijp - zelden met hem eens. Nu ik dit schrijf herinner ik me ook de columns van Henriette Boas z"l weer. Haar zag ik destijds regelmatig in de zaal van Bibliotheca Rosenthaliana, in de UB aan de Singel, waar ik vijf jaar vlak bij woonde. Ook kwam ik mevrouw Boas af en toe tegen bij bijeenkomsten van de Zionistenbond, het Joods Agentschap e.d. Ik kan me nog goed herinneren hoe ze een keer tijdens een lezing in Zeist verbaal de confrontatie zocht met Inez Polak. Zo kom ik via een foto van een sjoel waar ik nog nooit geweest ben terecht bij jeugdsentimenten. Wat lijkt dat lang geleden, en wat was ik onschuldig en gedreven :-) Shavua tov.

No comments: