Friday, May 04, 2012

Kol KaKavod, Elma!



Bedankt, Rob Fransman, voor het verwijzen naar wederom een uitstekende column van Elma Drayer. Zoals vanouds kan ik me goed in Robs woorden vinden. Vijf jaar geleden, toen ik in Nederland was voor een project voor het CIDI, plande ik mijn werk zodanig dat ik op 4 mei 's avonds in Amsterdam kon zijn voor de Nationale Dodenherdenking op de Dam (zie foto's op dit weblog, mei 2007). Ik vraag me af of ik vandaag ook zo'n moeite had gedaan als ik nu in Nederland zou zijn.

PS: Ik had deze posting net zo goed de kop (4/5 mei) Comité, weg ermee! kunnen geven. Ik kwam er pas een jaar of wat geleden achter dat tegenwoordig op 4 mei zo ongeveer iedere Nederlander die in of na mei 1940 op onnatuurlijke wijze door oorlogshandelingen aan zijn/haar einde is gekomen wordt herdacht, en dat de dodenherdenking van elke specifieke betekenis en waarde is ontdaan. Ik ben het roerend eens met mevrouw Drayer (de link verwijst naar haar artikel van drie jaar geleden) waar het gaat om de focus van de 4/5 mei herdenking en viering. Nog een mooi artikel, uit dezelfde krant in dezelfde week, van Willem Schoonen. Ik denk trouwens dat je een aangepaste versie van de titel van Elma Drayers column van drie jaar geleden nu makkelijk boven een soortgelijk stuk zou kunnen zetten: En zo wordt 4 mei langzaam uitgehold  wordt dan En zo is 4 mei razendsnel uitgehold.

No comments: