Saturday, May 05, 2012

Burgemeester in 'oorlogstijd'


Het 4-mei-circus in Vorden is volkomen uit de hand gelopen. Ook enkele obscure 'Joodse organisaties' (Federatief Joods Nederland, TOF, namens wie of wat die spreken is mij niet helemaal duidelijk) zijn daar natuurlijk debet aan. Toch vraag ik me af waar de hardnekkigheid van VVD-burgemeester Henk Aaldering vandaan komt. Wat hebben 'ze' nu eigenlijk van hem 'afgepakt'? Ik hoop dat hij als burgervader door alle commotie niet vergeten is ook de dertien Joodse voormalige zonen en dochters van Vorden die in de jaren 1942-1944 in Polen of elders vermoord werden te herdenken. Op het indrukwekkende Joods Digitaal Monument zijn hun namen te vinden: onder anderen de vijftien en zestien jarige Frouwke Karla Philips en Betsy Frouwke Philips, en de 87-jarige Jetjen Jacobson-Wertheim. Alle dertien werden in Vorden geboren, en vertrokken later uit het gehucht naar de grote stad (d.w.z. Deventer, Winterswijk, Apeldoorn, Amsterdam, Leeuwarden, Harderwijk, Wildervank, Veendam). Er zullen daarnaast ongetwijfeld ook niet-joodse en niet-Duitse Vordense en ex-Vordense slachtoffers van de Tweede Wereldoorlog te herdenken zijn. Ik zou graag het boek "Vorden tijdens de bezetting" van Robert Ellenkamp eens lezen. En dan heb ik het nog niet eens over andere (voormalige) Vordenaren,  "burgers en militairen, die in het Koninkrijk der Nederlanden of waar ook ter wereld zijn omgekomen of vermoord sinds het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog, in oorlogssituaties en bij vredesoperaties".

1 comment:

Anonymous said...
This comment has been removed by a blog administrator.