Friday, May 04, 2012

Ge/Her/Be/Na/Denken


Terwijl veel (ik hoop de meeste) Nederlanders twee minuten stil stonden zat ik met onze vijfjarige zoon te dammen. Niet met opzet of zo, maar het was hier nu eenmaal al negen uur, pikdonker, op een doodgewone vrijdagavond, en ik had niet echt naar de klok zitten kijken. Bovendien hebben we hier een (1) en twee weken geleden al resp. tienduizenden en miljoenen doden herdacht. Na het dammen (hij 'won' een keer, daarna versloeg ik hem) ging onze zoon naar bed. Onze andere zoon logeert vannacht bij mijn schoonmoeder, onze dochter (met wie ik voor het dammen nog even de present progressive doornam, als voorbereiding voor een repetitie die ze volgende week heeft) mag nog even opblijven. Zojuist zat ik op de site van de Telegraaf te kijken of er nog wat controversieels gebeurd was rond de Dodenherdenking in Nederland. Op de site was een rechtstreekse uitzending van de NOS te zien en te horen. Ik vergeet steeds weer hoe lang het 's avonds licht is in Nederland in de lente en de zomer (ik kom daar komende zomer een paar weken van genieten, by the way). Onder het kijken en luisteren surfte ik even verder, waarbij ik deze uitstekende column van Nausicaa Marbe tegenkwam. Mevrouw Marbe (of mag ik Nausicaa zeggen? Ik heb heel goede herinneringen aan mijn interview met haar voor mijn eerste boek, alweer bijna vijf jaar geleden, en aan een vervolgbezoek in september 2008; haar verhaal is een van de mooiste en interessantste in dat boek) raakt ze weer goed kwijt. Ze windt geen doekjes om wat ze vindt, en haar taalgebruik is zeer direct. Je zou haast denken dat ze op zijn Wilders ieder lid van Nationaal Comité 4 en 5 mei had willen toevoegen: "Doe even normaal man/vrouw!".


No comments: