Thursday, June 14, 2012

Kunt u nog zingen...




(De foto's vond ik ik op de Facebook pagina van Matthew Reynders, een van de mensen achter het Dutch Forum)


Ik vind het interessantste deel van een voetbalinterland vaak de volksliederen aan het begin van de wedstrijd. Ik ben geen nationalist, en nog minder lid van de oranjefanclub (al is het een mooie kleur), maar dat zoveel spelers van het Nederlandse elftal nooit met het Wilhelmus meezingen (en dat heel demonstratief doen) stoort me. Gisteren keek ik aan het begin van Nederland-Duitsland naar de volksliederen, vooral om er zeker van te zijn dat de wedstrijd werd opgenomen, voor onze negenjarige zoon. Toen de camera op Van Marwijk - de man met die mooie voornaam - werd gericht kon je overduidelijk zien dat hij niet meezong, tot hij in de gaten had dat hij in beeld was, toen begon hij zijn lippen te bewegen. Ik vind het sneu voor de mensen die er echt om geven (mijn zoon en zwager behoren tot die groep) maar zelf vind ik het echt niet erg dat de kans dat 'onze jongens' (behalve onze paspoorten hebben die 23 stinkend rijke multimiljonairs en ik niets gemeen) zondag hun vakantie kunnen beginnen redelijk groot is. Misschien snappen die jongens en de overige Nederlanders de volgende keer iets beter dat je toch echt een paar wedstrijden moet winnen om kampioen te worden. Een houding van "Dat doen we wel even" is niet voldoende. In dat opzicht kunnen ze heel wat van de Duitsers leren.


No comments: