Wednesday, July 04, 2012

Bij de mensen thuis...


Gisteren hoorde ik Geert W. weer eens een tirade tegen Europa houden. Hij verwees keer op keer naar de mensen thuis, en pleitte natuurlijk weer voor een Nederlands uittreden uit de EU en de Euro. Daarbij noemde hij, naast Noorwegen en Zwitserland, Israel als voorbeeld van een land dat niet aan de Euro meedoet en waar het (daarom of desondanks, dat was me niet duidelijk, ik mag aannemen dat hij daarom bedoelde) economisch goed gaat. Zou meneer W. wel eens naar de armoedecijfers in Israel hebben gekeken? Heeft hij enig idee van de gigantische problemen die er daar zijn in de door hem zo 'gekoesterde' zorg, het onderwijs, de infrastructuur, het milieu, en ga zo maar door? Of wordt hij bij zijn bezoeken aan het heilige land alleen maar door zijn ultra-nationalistische geestverwanten naar bloeiende (ja, ten koste van wie en wat?) nederzettingen meegenomen? Weet hij niet dat veel Israeliers maar wat graag naast het Eurovisie Songfestival en Europese sportwedstrijden (zoals altijd bij dergelijke competities door Israel-haters wordt benadrukt, Israel ligt nog steeds in Azie, maar goed) ook aan de Euro en de EU zouden willen meedoen? Ik zal niet zeggen dat de andere partijen mij overtuigen met hun programma's, maar je moet toch echt wel oliedom, Oost-Indisch blind, of door haat, frustratie en/of rancune verteerd zijn om over iets meer dan twee maanden op die Roerganger en zijn Blondgenoten te stemmen.


No comments: