Sunday, July 29, 2012

De beer en de huid



Ik vind het reuze sneu voor die vier/vijf meiden, die zich ongetwijfeld de blubber getraind hebben en die iedereen tot gedoodverfde winnaars had gebombardeerd. Ga er maar aan staan, zoveel druk. Voor alle bobo's en andere randverschijnselen ("Het zwemmen wordt geweldig!") vind ik het zo erg nog niet. Lees het artikel van Mart Smeets ('Nederland Sportland') in de Vara-gids van deze week maar eens, je zult snappen dat ik het helemaal met meneer Smeets eens ben. Ik zou alleen al bij de gedachte aan dat hossen en het gedoe op het podium met Willem A. en Maxima in het Holland House een bal er expres naast schieten, of met opzet een misstap of misslag begaan. Ik geef zwemcoach Jacco Verhaeren gelijk: "Er is geen enkele reden om met goud een polonaise te lopen of na zilver met tranen hier te staan". En nog een goede raad, bruikbaar bij alle sportevenementen waar Nederland aan mee doet: denk eraan dat de medailles, bekers, en andere prijzen normaal gesproken pas verdeeld worden nadat de wedstrijd gespeeld/gezwommen/gelopen/gefietst etc. etc. is, en dat je bij elke wedstrijd voor iedere punt, seconde, of weet ik wat nog meer, kei- en keihard moet knokken. In sport is niets vanzelfsprekend, dat is een van de dingen die sport leuk maken, volgens mij (zeg ik als minder dan gemiddelde sportliefhebber). Je moet de huid nooit verdelen voordat de beer geschoten is. Als je schiet moet je zorgen dat je goed richt, en dat je handen niet te zeer beven. En overdreven verwachtingen en onnodige druk maken de kans op beven en dus op een misser groot.


No comments: