Monday, July 23, 2012

Onzin



Uit eigen ervaring - van al diverse verkiezingen - kan ik zeggen dat dit voor een belangrijk deel een kulverhaal is. Ik woon in een land waar de post verre van geweldig functioneert, en alle keren dat ik me voor een verkiezing (Tweede Kamer, Europees Parlement) registreerde bij de gemeente Den Haag, verliep dat vlekkeloos. Als ik vragen had kreeg ik snel, volledig, en uiterst beleefd antwoord. Het onderwerp wordt natuurlijk aangezwengeld door een partij die - net als zijn nog populistischer zusterpartij afsplitsing - veel expat-stemmen krijgt. O.a. in Israel (maar wees gerust, niet van mij). Ik ben uiterst tevreden over de procedure, zeker nu je je bewijs van Nederlanderschap ook kunt scannen en - samen met het online registratieformulier - naar Den Haag kunt mailen. En ja, er wordt in Nederland nog steeds met een rood potlood gestemd, ik durf er om te wedden dat vrijwel iedere medelander die een inburgeringscursus heeft gevolgd dat weet. Als dat te ingewikkeld en teveel moeite is voor de mensen in Brasschaat, Mallorca, en elders die zo graag willen dat hun stem in Den Haag gehoord wordt, dan stemmen ze maar niet, zou ik zeggen. 


2 comments:

Tal said...

Heb juist vandaag de registratie en mijn paspoort gescand en de scans per e-mail verzonden. Ik vertrouw er op dat het helemaal goed komt. Oh ja, mijn stem zal beslist niet naar die populistische partij of enige afsplitsing ervan gaan. Wie mij kent, weet dat mijn stem altijd links is.

Bert said...

Ik wist dat je me niet teleur zou stellen :-)