Thursday, September 13, 2012

Jip en Jan-ne-ke



Vandaag precies zestig jaar geleden verscheen het allereerste verhaal van Jip en Janneke in het Parool, zo las ik zojuist op de website van die krant. Zoals bekend geschreven door Annie M.G. Schmidt, met tekeningen van Fiep Westendorp. Ik kan me niet herinneren dat ik als kind van de verhalen genoten heb, maar onze kinderen - en dan vooral onze dochter, die er gek op was - hebben dat wel gedaan. We hebben alle verhaaltjes in vijf boekjes. Onze jongste is momenteel gek op Mijn huis, jouw huis, de prachtige uitgave (2008) van het Joods Historisch Museum, waarin prachtige tekeningen van Fiep Westendorp centraal staan, met verhalen en gedichten van AMGS, plus recepten en andere teksten in het Nederlands, Engels, Hebreeuws, en Arabisch. Hij vindt het vooral leuk om woordjes in het Arabisch (vanuit het Hebreeuws) te leren. Hij gaat nu in het hammam (of ambatia), en dan tanden poetsen en naar bed.

No comments: