Thursday, September 13, 2012

Losse opmerkingen


  • Ik feliciteer Mark Rutte.Als de hoofdverantwoordelijke en een van de grootste profiteurs van de gedoogconstructie die zo jammerlijk mislukte is hij de enige die voor die mislukking beloond is. Dat kun je niet anders dan een knappe prestatie noemen.
  • Ik ben blij voor Diederik Samsom. Hij heeft een gigantisch succes behaald. Toch is zijn partij niet de allergrootste geworden, zodat hij waarschijnlijk geen premier zal worden. Dat is beter voor zijn gezin. Vrijgezellige Mark Rutte heeft geen gezin dat de tol voor die rol hoeft te betalen. In dat opzicht is het verschil tussen premier en minister erg groot, lijkt mij.
  • Nederland lijkt vrij rationeel gekozen te hebben. Men heeft blijkbaar gezien dat Europa een deel van de werkelijkheid is, of we het leuk vinden of niet.
  • In grote lijnen heeft het populisme als zodanig (in zijn meest pure vormen: de SP en de PVV) sterk verloren, al hebben de meer mainstream partijen tegenwoordig ook hier en daar sterk populistische trekjes, en heeft de bangmakerij van de VVD (ik moest de week voor de verkiezingen meer dan eens aan "Mussert of Moskou" denken wanneer ik op de site van de Telegraaf keek) wel gewerkt.
  • Ik ben blij dat de Christenunie gelijk lijkt te zijn gebleven (en geen zetel heeft verloren, zoals gisteravond het geval leek te zijn).
  • Ik ben blij dat de PvdD niet gegroeid is. Idem voor de SP.
  • Ik ben blij dat ik niet de regering hoef samen te stellen, want dat wordt een harde klus.

No comments: