Wednesday, September 12, 2012

Slaap lekker




Zelfs als de exit polls er 5 zetels naast zitten, dan nog denk ik dat de uitslag als een knallende overwinning voor de PvdA Diederik Samsom kan worden gezien. Anderhalve maand geleden stond zijn partij op minder dan twintig zetels in de peilingen (ruim tien zetels verlies ten opzichte van het aantal zetels op dit moment), nu lijkt ze zelfs flink gewonnen te hebben ten opzichte van de vorige verkiezingen. Hier zou dat een mahapach (omwenteling, revolutie, sensatie; het woord werd deel van het nationale lexicon toen nieuwslezer Haim Yavin het in 1977 gebruikte, toen de Likud voor het eerst de verkiezingen won) worden genoemd.  Om het enorme - tot we meer weten slechts klaarblijkelijke - verlies van de PVV zult u mij geen traan zien laten, dat snapt u waarschijnlijk wel (*). Ik ga naar bed, morgenochtend vroeg kijk ik wel wat de uiteindelijke uitslag is. Slaap lekker.


(*) Zou het toeval zijn dat mevrouw Agema zei dat Wilders in geen 1000 jaar zal aftreden? Waar is een dergelijke duizenjarige visie ook al weer zo ongeveer voor het laatst gehoord in de afgelopen 80-90 jaar? Twaalf jaar hield die visie stand, als ik me niet vergis. Niet dat IK wat voor vergelijking dan ook in die richting zou willen maken, maar soms lijken die kneuters de analogieen zelf op te zoeken, bewust of onbewust.

No comments: