Saturday, January 12, 2013

Winterse kolder


Wat een onzin is dit. Afgezien van de idiote parallel die Leon de Winter (wiens vroege boeken ik ooit verslond) trekt tussen Morsi's Egypte en Nazi-Duitsland (waarmee hij zoals zovele zogenaamde vrienden van Israel bijdraagt aan geschiedvervalsing en relativering van de Holocaust), sinds wanneer kan elke burger bepalen waar zijn belasting naar toe gaat? Volgens De Winters logica kan iedereen, net als bij sommige goede-doelen-loterijen, straks bepalen waar zijn of haar belastinggeld wel of niet naar toe mag gaan. Krijg ik dan korting in Israel omdat ik het volkomen oneens ben met het nederzettingenbeleid van de regering in Jeruzalem? De nederzettingen kosten de Israelische belastingbetaler veel en veel meer - aan onkosten en door directe en indirecte inkomstenderving voor Israel - dan Nederland ooit aan Egypte zal besteden.

2 comments:

Rob Fransman said...

Ik ben het vaak met je eens Bert, maar dit keer niet. Natuurlijk is het gebaar van Leon de Winter loos, maar de publiciteit die hij genereert is de moeite waard. Kol ha-kawod De Winter! Hij gaf bij P & W trouwens toe dat hij niet de gevangenis in zal gaan als uiterste consequentie van zijn weigering. Waar het om gaat is dat de Europese burger geen enkel ander middel heeft om zijn afschuw te laten blijken van het mallotige MO-beleid van Brussel dan een belasting-relletje.
Nu ik er over nadenk zou het een prima idee zijn wanneer de Israëlische belastingbetaler daadwerkelijk een bedrag zou inhouden om zijn/haar regering te dwingen wat minder geld naar de settlers te sturen. Begin maar eens een actie, zou ik zeggen.

Bert said...

De Israelische kiezer heeft komende dinsdag de kans om duidelijk te maken waar zijn/haar belastinggeld naar toe gaat. In Nederland hadden de kiezers die kans in september vorig jaar (voor de Tweede Kamer) en in juni 2009 (voor het EP).

Ik heb een bloedhekel aan populisme, en De Winters voorstel behoort tot die categorie. Waarmee ik niet wil zeggen dat ik geloof dat er zoveel geld naar Egypte zou moeten gaan, in de huidige omstandigheden, en onder de noemer van democratisering of wat dan ook. Maar ik blijf er bij dat niet elke halve en hele gare op eigen initiatief kan gaan bepalen waar hij wil dat zijn belastingcenten naar toe zouden moeten gaan. Het hek zou dan van de dam zijn.

En als hij echt zo principieel is zou De Winter WEL naar de gevangenis moeten gaan voor zijn principes. Misschien heeft hij dan tijd en rust om eindelijk weer eens iets te schrijven waarvan ik kan genieten zoals ik van zijn vroege werk genoot.