Thursday, August 21, 2014

Een deskundige duim uitzuigen


Als je dit 'vraaggesprek' (het is niet duidelijk wie de vragen stelt, of wie ze beantwoordt, volgens mij heeft de 'correspondent' dit helemaal zelf gedaan) op de website van de NOS leest, krijg je een idee van het niveau van sommige journalisten, en dus van de verslaggeving. Ik ken deze hele mevrouw Van Hoogstraten niet, maar de onkunde en onnozelheid stralen van het stukje af. Inlichtingenwerk en militaire operaties zijn altijd een beetje een lastig gebied als het gaat om journalistiek, en er zijn niet al te veel journalisten die daar hoogwaardige kaas van hebben gegeten, maar als je er zelf geen sjoege van hebt ga je toch bij een collega te rade die er meer van weet? Je vraagt je af waar ze haar informatie vandaan heeft. Zeker niet van Israelische bronnen. Of het moet zijn dat geen enkele van de deskundigen wier commentaar ik de afgelopen 24 uur heb gelezen en gehoord ook maar enig idee heeft waar hij (in een enkel geval zij) het over het over heeft, of dat ze allemaal kolder verkopen, of dat mijn Hebreeuws verschrikkelijk slecht is. Een ding is zeker: ik ben sinds gistermorgen niet de deur uitgeweest, maar heb zonder enige moeite veel betere en nauwkeuriger data 'binnengekregen' dan mevrouw VH. Als dit tekenend is voor het niveau van informatievoorziening naar de luisteraar/kijker/lezer toe bij de NOS, en als ik in Nederland woonde zou ik mijn kijk- en luistergeld terugvragen. 

No comments: